Monday, June 8, 2015

Básnička ti pomôže

Po krátkej prestávke sme s pampúchovým čitateľským denníkom späť. A rovno si dáme slovenskú legendu detskej tvorby - Daniela Heviera a jeho maličkú zbierku Básnička ti pomôže.

basnicka ti pomoze
Daniel Hevier - Básnička ti pomôže



Predstavovať Daniela Heviera dnešnej generácii rodičov malých detí je fakt zbytočné. Každý ho čítal, minimálne ako povinnú literatúru. Jeho básne sú nádherne hravé, ľahko poletujú po jazýčku. A ešte sú aj smiešne, teda aspoň tie pre staršie deti. 
Básnička ti pomôže je určená deťom od dvoch rokov. Práve vtedy začínajú chcieť byť samostatné (ja sama, ja sama!), ale ešte im to príliš nejde. Od rodičov stačí len malá pomoc. A aby to všetkým bolo príjemnejšie, zachráni nás básnička. Pri umývaní rúk, pri kúpaní, jedení a česaní.... skrátka básnička na všetko. 
Nemusíme strácať nervy pri obliekaní (ja ani pampúch), niekedy sa to dá naozaj vyriešiť básničkou. Pár slov, ruka vonku, pampúch sa usmieva a je hotovo. Aj každodenné povinnosti ako umývanie zúbkov je hneď zábavnejšie, keď sa ide "tuti-fruti do zákruty" lebo "zúbkom sladká pasta chutí"

Kniha vyšla aj v češtine. V preklade Michala Černíka ako Básnička ti pomůže.

Zbierku ilustrovala Oľga Bajusová. Jej nežné ilustrácie mám navždy spojené s knihou Sovia hora od Dany Podrackej. Nádherné obrázky odhaľujú detský svet plný fantázie. Jemné linky aj farby. Kamaráti zvieratká v ľudskom oblečení a s ľudskými tvárami majú na obrázkoch vlastný život. Akoby boli aj neboli. A zrazu chlapček nesedí pri raňajkách sám. Je tam opička, medvedík, zajačik... Taká romantická predstava detstva ako (skoro) večnej rozprávkovej krajiny premietajúcej sa do reality.

Na tejto knihe nádherne vidieť dôležitosť práce grafika. Samotné ilustrácie aj texty sú úžasné. 
Svetozár Mydlo je sám vynikajúci grafik. Jeho ilustrácie aj iné knihy, na ktorých úprave sa graficky podieľal, mám rada. Ale pri Básnička ti pomôže som dosť dobre nepochopila jeho zámer. Prečo je na každej dvojstrane názov knihy a ten podivný dúhový pás, mi naozaj uniká. Zrejme aby ma vytrhli od snových ilustrácií späť do skutočnosti. Ak to bol zámer, vydaril sa.
Možno je takto upravené len nové vydanie, staršie som nevidela. Máte niekto pôvodnú knihu z roku 1989? A vyzerá lepšie?


basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

basnicka ti pomoze

1 comment: